Vacature

Lid raad van toezicht

Over deze vacature

Vacature Extern 2024-35

De Raad van Toezicht van OlmenEs zoekt een nieuw Lid Raad van Toezicht met brede kennis en ervaring op het gebied van financieel management, maatschappelijk vastgoed en ICT-ontwikkelingen.

Raad van Toezicht

De Raad van Toezicht (RvT) van OlmenEs ziet zich als een orgaan dat namens de samenleving toezicht uitoefent. De RvT sluit in haar toezicht aan bij de visie en kernwaarden van de organisatie en is net als OlmenEs geïnspireerd door het antroposofisch gedachtengoed. De bestaansreden van de RvT is het helpen verwezenlijken van de maatschappelijke opgave door OlmenEs, in lijn met de gekozen visie. De RvT is primair verantwoordelijk voor het borgen van de belangen van belanghebbenden, waarbij de RvT deze als toetssteen gebruikt bij besluiten die worden genomen door de directeur-bestuurder of door de RvT.

Bovenstaande doet de RvT als volgt:

  • RvT en RvB leren van de diverse invalshoeken die worden ingebracht (maatschappelijk, individueel en professioneel).
  • Vanuit bezinning en afstemming op elkaar, op de opdracht vanuit ieders rol, evenals op ieders persoonlijke opdracht.
  • Door toezichthouder, werkgever, klankbord en ambassadeur te zijn.
  • Door gebruik te maken van elkaars complementariteit wat betreft kennis, ervaring, drijfveren en temperamenten.

Functie-eisen

Een lid van de RvT is teamspeler, met behoud van een eigen positief-kritische en onafhankelijke instelling en oordelend vermogen. Het lid heeft gevoel voor verhoudingen en de fase waarin de organisatie zich bevindt. Het RvT-lid, en de RvT als geheel, is in staat om het gesprek te voeren op verschillende strategische, organisatorische en inhoudelijke onderwerpen over zorg en welzijn.

De RvT laat zich leiden door het besef van de inhoud, resultaten en professionaliteit van de zorg- en dienstverlening die de organisatie biedt, waarbij een goede balans wordt gezocht tussen de kwaliteit van de zorg, een stimulerend werkklimaat voor de medewerkers en sectorconforme resultaten.

Leidend in de wijze van toezicht houden zijn de principes van de Governance-code Zorg.

Jouw vaardigheden

  • Academisch-HBO denk- en werkniveau en algemene bestuurlijke kwaliteiten en ervaring, bij voorkeur ook in een toezichthoudende functie
  • Affiniteit met de gehandicaptenzorg in het algemeen en met de doelstelling en functie van OlmenEs in het bijzonder
  • Heeft het vermogen om advies en toezicht in teamverband uit te kunnen oefenen
  • Heeft het vermogen om het beleid van OlmenEs en het functioneren van het bestuur te toetsen aan de eisen die kwaliteit, doelmatigheid en continuïteit aan OlmenEs stellen
  • Heeft gevoel voor en betrokkenheid bij maatschappelijke ontwikkelingen, en kan deze duiden voor OlmenEs
  • Communiceert gemakkelijk op alle niveaus, is gemakkelijk benaderbaar, heeft oog voor een stimulerend werkklimaat en kan zich inleven in (belangen van) cliënten, verwanten en medewerkers
  • Is een teamplayer, sterk relatie- en samenwerkingsgericht
  • Heeft concrete ervaring met het functioneren van Raden van Toezicht en is bereid zich hierin verder te scholen
  • Is in staat om complexe vraagstukken te overzien en te analyseren
  • Is bekend met bestuurlijke netwerken en is bereid daarin te investeren
  • Is in staat maatschappelijke en politieke signalen te vertalen naar beleid van OlmenEs
  • Is in staat adequaat een advies- en klankbordfunctie te vervullen voor de directeur-bestuurder

Wat wij bieden

  • Een antroposofische zorgorganisatie in het prachtige, groene Appelscha
  • De mogelijkheid om je onder te dompelen in een rijk cultureel leven

De RvT draagt zorg voor adequate spreiding van maatschappelijke achtergronden, kennis van antroposofie en deskundigheden/disciplines binnen de raad. Om complementair te zijn aan elkaar zoeken we een lid met brede kennis en ervaring op het gebied van financieel management en maatschappelijk vastgoed en ICT-ontwikkelingen.

Financieel management en maatschappelijk vastgoed 

Finance en control: begrotingen, jaarrekeningen/verslagen, treasury, liquiditeitsbeleid, administratieve organisatie, risicomanagement en interne controle. (Regionale) marktkennis en (landelijk) beleid m.b.t. maatschappelijk vastgoed.

ICT-ontwikkelingen 

ICT domein in de zorg, waaronder de structuur/architectuur van de techniek op hoofdlijnen en de trends en ontwikkelingen. Management en besturing van ICT: digitale strategie, aansturen op IT-functie (beheer en ontwikkeling) en ICT-projecten.

Meer informatie

Meer informatie over het functioneren van de RvT vind je in de volgende documenten:

Solliciteren

Wij ontvangen graag jouw motivatie en CV uiterlijk 8 oktober 2024 via [email protected].

Voor nadere informatie kan je contact opnemen met Ismay Kremers (vice-voorzitter RvT) of Anneloes van der Kam (lid RvT) via de receptie van OlmenEs: 0516 - 438 100 of [email protected].

Procedure

De selectiecommissie bestaat uit twee leden van de RvT en de directeur-bestuurder van OlmenEs. De selectiecommissie kiest uit de binnengekomen reacties met welke kandidaten zij graag een gesprek voeren. De gesprekken zijn gepland op vrijdag 25 oktober. Indien nodig is er een tweede gespreksronde op vrijdagochtend 8 november. Op 12 november (tijdstip tussen 17-20 uur) vindt een kennismakingsgesprek met de hele RvT plaats.

Op basis van de gesprekken komt de RvT tot een voordracht. Over de voorgenomen benoeming vraagt de RvT advies aan de ondernemingsraad (OR) en cliëntenraad (CR). Ten behoeve van deze advisering voert de voorgedragen kandidaat op 14 november (tijdstip tussen 10-13 uur) gesprekken met een vertegenwoordiging van de OR en de CR. Na ontvangst van de adviezen gaat de RvT in december over tot benoeming.

Wil je met de genoemde data rekening houden?

In de procedure vragen we referenties op en wordt een Verklaring Omtrent Gedrag aangevraagd.