Medezeggenschap en inspraak
Bij OlmenEs is formele medezeggenschap georganiseerd via de Bewonersraad en de Vertegenwoordigersraad. De Bewonersraad, ondersteund door een coach, en de Vertegenwoordigersraad, bestaande uit wettelijke vertegenwoordigers, bundelen hun krachten in de Cliëntenraad. We zorgen voor inspraak door directe betrokkenheid van verwanten en het onderhouden van korte communicatielijnen.
(Mede-) zeggenschap en inspraak binnen OlmenEs
Bij OlmenEs betrekken we al jaren bewoners en hun verwanten actief bij onze werkgroepen en projectgroepen. We hanteren het principe van ‘samenwerken in de driehoek', (bron: Driehoekskunde – Chiel Egberts) wat betekent dat we in alle beleidsvraagstukken denken vanuit de verbinding tussen de organisatie, bewoners/dagwerkers, en hun vertegenwoordigers. Het is belangrijk dat iedereen binnen deze driehoek zijn eigen plek heeft om goede zorg te kunnen leveren.
In de praktijk betekent dit dat zowel bij dagelijkse beslissingen als bij organisatievraagstukken bewoners/dagwerkers, medewerkers en vertegenwoordigers samenwerken. Deze samenwerking vormt de kern van onze medezeggenschap en inspraak.
Ondernemingsraad
De ondernemingsraad behartigt de belangen van OlmenEs en van de medewerkers. Iedere maand is er overleg met de directeur/bestuurder.
Hoe is medezeggenschap georganiseerd?
Formele medezeggenschap bij OlmenEs is vormgegeven via de Bewonersraad ondersteund door een coach. De Bewonersraad bestaat uit afgevaardigden van zoveel mogelijk woonhuizen en dagwerkers. Daarnaast is er een raad van wettelijk vertegenwoordigers: de Vertegenwoordigersraad. De Bewonersraad en de Vertegenwoordigersraad vormen samen de Cliëntenraad. Deze raad komt regelmatig samen, soms als geheel of afzonderlijk per raad, inclusief overleggen met de bestuurder.
Elke raad heeft zijn eigen werkwijze ontwikkeld om effectief te communiceren met en feedback te verzamelen van hun achterban. Zo zorgen we ervoor dat iedereen zich vertegenwoordigd en gehoord voelt.
Wettelijke Inspraak
Volgens de Wet Medezeggenschap Cliëntenraden Zorg 2018, realiseren we inspraak op meerdere momenten: in het dagelijkse leven binnen de woonhuizen en werkplaatsen, en bij het opstellen van individuele zorgplannen van bewoners en dagwerkers. Op de pagina documenten is hierover meer informatie te vinden.
Meer weten?
Ben je geïnteresseerd in de activiteiten van onze cliëntenraad? Lees er meer over in onze nieuwsbrief, of neem direct contact op via [email protected] voor de vertegenwoordigersraad, of via [email protected] voor de bewonersraad.